06 25 46 36 56 info@praktijktimeout.nl

Kinesio Taping

Kinesio Taping is een van oorsprong Japanse tapemethode. Deze jarenlang geteste, therapeutische tapemethode kan worden gebruikt voor veel verschillende aandoeningen aan het bewegingsapparaat. De methode omstreeks 1979 ontwikkeld door Dr. Kenso Kase.

Het doel en het ontwerp van de tape is om het natuurlijke helende vermogen van het lichaam te herstellen, terwijl het ondersteuning en stabiliteit biedt aan de omliggende weefsels, zonder beperking van de beweging van het lichaam. Het is ook ontworpen om de effecten van de therapie, die door fysiotherapeuten, chiropractoren, oefentherapeuten of sportmasseurs wordt gegeven, te verlengen. Dr. Kase wilde dat zijn patiënten met een soort “recept” naar huis gingen en konden gebruiken tussen de verschillende bezoeken.

Kinesio Tex Tape is de specifieke tape die wordt gebruikt met Kinesio Taping. Het verschil tussen de gewone sporttape en de Kinesio Tape ligt in het feit dat de Kinesio Tape rekbaar is tot 130-140 % van de oorspronkelijke lengte. De tape is latexvrij en kan gedragen worden gedurende 3 tot 5 dagen. De tape kan nat worden zonder dat de eigenschappen van de tape veranderen. Dr. Kase heeft de tape zo ontworpen dat deze vergelijkbaar is met het gewicht en de dikte van de menselijke huid.

Bij gewone tape is de functie gericht op het beperken van de pijnlijke bewegingen; dit leidt tot drukverhoging. De Kinesio Tape is juist gericht op drukvermindering van het aangedane gebied en stimulering van een correcte beweging doordat de tape de huid een stukje optilt.

Bij welke klachten?

De tapemethode is heel effectief bij overbelasting zoals bijvoorbeeld achillespeesklachten, schouderklachten, rugklachten, een tennisarm enz. Ook verstuikingen en kneuzingen genezen sneller met Kinesio Tape. Verder kan Kinesio Tape helpen bij hoofdpijn, migraine en menstruatiepijn.

Attentiepunten na Kinesio Taping
  • De tape 3-5 dagen laten zitten.
  • De tape moet voorzichtig verwijderd worden (heel langzaam, dus niet zoals een pleister er snel vanaf trekken).
  • Bij jeuk of irritatie de tape direct verwijderen.
  • Je mag met de tape douchen, maar de tape mag je niet inzepen of afdrogen (droogt vanzelf).
Kinesio Taping kost

De prijs voor Kinesio Taping is afhankelijk van de duur van de behandeling en de bijkomende materiaalkosten.

kta_seal